Останнім часом краудфандингові платформи, або так звані спільнокошти, набувають все більшої популярності. За допомогою інтернету хто завгодно може спробувати знайти прихильників свого стартапу чи проекту та залучити кошти на нього. Таким чином будь-який проект отримує шанс пройти «перевірку публікою» та перерости в повноцінну компанію. Завдяки своїй масовості з маленьких пожертв можуть з’явитися цікаві винаходи, технологічні новинки або значущі проекти. Хоча саме по собі явище не нове. Ми зібрали цікаві факти про те, як з’явився і розвивався краудфандинг.

Про історію

Ідея краудфандингу з’явилася задовго до появи сучасних технологій. Одним із відомих прикладів краудфандингу став збір коштів на п’єдестал для встановлення найвідомішого американського пам’ятника – Статуї Свободи у Нью-Йорку.

Як відомо, сама статуя була дипломатичним подарунком від Франції, зробленим наприкінці XIX століття. Однак коштів на встановлення масивного п’єдесталу не було. Після довгих спроб знайти фінансування ініціативу взяв на себе видавець Джозеф Пулітцер та започаткував кампанію у своїй газеті The New York World. Завдяки більш як 160 тисячам пожертв вдалося знайти необхідні $100 000 та встановити статую. При цьому більше трьох чвертей пожертв складали менше одного долара.

Платити разом: як з’явилася ідея Kickstarter та інших краудфандинг-платформ

Про умови

Охочі скористатися спільнокоштом мають озвучити мету та представити гарно продуманий проект. Наприклад, видати книгу, записати альбом, зробити гру, створити медіа, створити гаджет і т.д. Відомі майданчики для спільнокошту, наприклад, Kickstarter, часто декларують принцип «все або нічого». Автор проекту має визначити потрібну йому суму та час на кампанію, а забрати кошти зможе тільки якщо кампанія пройшла успішно і необхідна сума була зібрана. Хоча деякі майданчики, наприклад, ще одна відома світова платформа IndieGoGo, говорять про більш гнучку політику.

Про подарунки

Роблячи пожертву, користувач, як правило, може обрати собі подарунок в залежності від суми. Таким подарунком від автора проекту може бути сам предмет, на який збирались кошти, символічний подарунок або якийсь унікальний досвід. Наприклад, серед проектів на Kikstarter можна побачити презент у вигляді запрошення на відкриту репетицію для театрального проекту чи годинну розмову по Skype з автором одного з проектів.

Платити разом: як з’явилася ідея Kickstarter та інших краудфандинг-платформ

Про найуспішніший проект

Найуспішніше профінансованим проектом спільнокоштів називають проект зі створення смарт-годинника Pebble Time. Він зібрав понад $20 млн. Його згодились фінансово підтримати понад 70 тисяч користувачів.

Про невиконані обіцянки

На Kickstarter автор проекту відповідає за його успішне виконання. Відповідно, багато будується на довірі між пожертвувачем та автором проекту, який обіцяє реалізувати свою ідею, тримати користувачів в курсі або ж вирішувати проблему, якщо нічого не вдається.

Платити разом: як з’явилася ідея Kickstarter та інших краудфандинг-платформ

Про українців

Українські стартапи регулярно випробовують себе на Kickstarter та нерідко кампанії закінчуються успішно. Наприклад, відома українська компанія-виробник гаджетів для власників домашніх тварин Petcube починала з Kickstarter і зібрала там понад $250 000. Так само як і виробники спалаху для смартфонів – iBlazr, які у 2013 році змогли залучити на свій проект понад $150 000.

Платити разом: як з’явилася ідея Kickstarter та інших краудфандинг-платформ

Про зупинену кампанію

Деякі проекти на майданчиках спільнокоштів викликають критику. Одним з великих скандалів спільнокошту стала зупинка Kickstarter кампанії зі збору коштів на виготовлення футуристичної лазерної бритви. Після того як проект зібрав близько $4 млн кампанію зупинили. За даними ЗМІ, причиною стало те, що в компанії-виробника не було робочого прототипу продукту. Щоправда, після припинення збору коштів на Kickstarter проект «переїхав» на IndieGoGo.

Платити разом: як з’явилася ідея Kickstarter та інших краудфандинг-платформ

Про фінанси проектів

Більшість проектів на Kickstarter, які вважаються успішно профінансованими, зібрали до $10 тисяч. Водночас, 14% проектів не отримують жодної пожертви.

Платити разом: як з’явилася ідея Kickstarter та інших краудфандинг-платформ